4.10
Uzávěrkové operace a příprava daňového přiznání
RNDr. Ivan Brychta
4.10.1 Teoretické zásady pro účetní závěrku a přípravu
daňového přiznání
-
Obecná ustanovení
NahoruÚvod
Důležitost prací na účetní závěrce je nesporná, neboť nám mnohdy
odhalí zapomenuté operace či chyby v již provedených účetních zápisech.
V této části textu se budeme věnovat postupu při uzavírání účetnictví
a transformaci účetního výsledku hospodaření na daňový, kterou je třeba provést
jako přípravu na vyplnění daňového přiznání. Postup se použije jak na účetní
závěrky za účetní období shodné s kalendářním rokem, tak pro hospodářský rok,
ale i v dalších případech, např. přechodného období při přechodu na účtování v
hospodářském roce a při závěrkách prováděných v rámci transformací obchodních
společností. Praktické příklady jsou zpracovány v částech 4.10.2 (pro PO) a
4.10.3 (pro FO).
NahoruPrávní úprava
-
ZÚ specifikuje:
-
uzavírání účetních knih v § 17,
-
účetní závěrku v §§ 18 až 23, kde je též definován v § 21a způsob zveřejňování údajů z účetní
závěrky,
-
v §§ 29 a 30 náležitosti inventarizace majetku a
závazků ke dni řádné a mimořádné účetní závěrky.
-
PVZÚ stanoví uspořádání a označování položek účetní závěrky, a to
zejména:
-
v § 3 stanoví rozsah účetní závěrky,
-
v §§ 4 až 19 obsahové
vymezení některých položek rozvahy (bilance), jejíž uspořádání stanoví příloha
č. 1,
-
v §§ 20 až 38a obsahové vymezení
položek výkazu zisku a ztráty, jehož uspořádání stanoví příloha č. 2 (druhové
členění) a č. 3 (účelové členění),
-
v §§ 39 až 44 obsahové vymezení
přílohy RÚZ, zásady pro sestavení přehledu o peněžních tocích a přehledu o
změnách vlastního kapitálu,
-
v otázkách vzájemného zúčtování v rámci účetní závěrky
(§ 58), metodě odložené daně (§
59) a kurzových rozdílů (§ 60),
-
samostatně je popsána konsolidovaná účetní závěrka a její
metody v §§ 62 až 67.
-
ČÚS, zejména č. 002, upravující u podnikatelů postup při otevírání
a uzavírání účetních knih, a č. 007 pro účtování inventarizačních rozdílů.
-
ZDP upravuje otázky spojené s transformací účetní závěrky na
daňový výsledek především v § 23.
NahoruÚčetní závěrka
Účetní jednotky jsou povinny dle zákona o účetnictví sestavovat účetní
závěrku jako řádnou, popřípadě jako mimořádnou, a kromě toho v případech
stanovených v § 22 ZÚ sestavují i konsolidovanou účetní závěrku.
Účetní závěrku podnikatelských subjektů tvoří:
-
rozvaha (bilance),
-
výkaz zisku a ztráty (viz Členění
nákladů ve výkazu zisku a ztráty),
-
příloha, která vysvětluje a doplňuje informace obsažené v
rozvaze a výkazu zisku a ztráty, zejména naplněním § 7 odst. 3 až 5 a § 19 odst. 5 ZÚ.
Účetní závěrka může zahrnovat i přehled o peněžních
tocích nebo přehled o změnách vlastního kapitálu. Účetní jednotky
sestavují účetní závěrku v plném rozsahu, jsou-li akciovými společnostmi nebo
mají-li povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, jinak je možné závěrku
sestavit ve zjednodušeném rozsahu.
NahoruŘádná a mimořádná účetní závěrka
Jednotlivé případy, kdy se uzavírají účetní knihy, vyjmenovává ZÚ v § 17 odst. 2. Je to nejen k
poslednímu dni účetního období, ale např. i ke dni zrušení bez likvidace (s
výjimkou přeměn obchodních korporací), ke dni předcházejícímu den vstupu do
likvidace, ke dni předcházejícímu den účinnosti prohlášení konkurzu, u fyzické
osoby ke dni skončení činnosti.
Řádná účetní závěrka se sestavuje v případě uzavírání účetních
knih k poslednímu dni účetního období.
V ostatních zákonem vymezených případech sestavují
účetní jednotky mimořádnou účetní závěrku.
Rozvahovým dnem zákon označuje den, ke kterému se řádná či
mimořádná účetní závěrka sestavuje.
NahoruMezitímní účetní závěrka
ZÚ připouští i sestavení tzv. mezitímní účetní závěrky. Jde o
účetní závěrku, kterou mohou účetní jednotky sestavit v průběhu účetního období
i k jinému okamžiku než ke konci rozvahového dne. V tomto případě však účetní
jednotky neuzavírají účetní knihy. Inventarizaci provádějí jen pro účely
vyjádření ocenění podle § 25 odst. 2 ZÚ.
Mezitímní účetní závěrka je vyžadována v některých případech
stanovených obecnými předpisy, např. občanským zákoníkem v případě změny právní
formy (§ 163 NOZ), zákonem o
obchodních korporacích v případě vypořádacího podílu (§ 36 ZOK), zálohy na zisku
(§ 40 ZOK) nebo jako podklad
pro účely zvýšení základního kapitálu z vlastních zdrojů (§ 227 ZOK). Může být aplikována také
v případě přeměn obchodních korporací (viz např. § 11 zákona č. 125/2008
Sb.).
Konsolidovanou účetní závěrkou se zabývat nebudeme, neboť nemá vliv na
daně.
NahoruOvěření účetní závěrky auditorem
Zákon o obchodních korporacích, zákon o přeměnách obchodních
společností a družstev a ZÚ definují případy, kdy musí povinně ověřit účetní
závěrku auditor. Ustanovení § 20 stanoví tři kritéria pro ověření
účetní závěrky auditorem:
-
aktiva celkem (tj. úhrn zjištěný z rozvahy v ocenění
neupraveném o položky podle § 26 odst. 3 ZÚ, tj. o rezervy,
opravné položky a odpisy) více než 40 mil. korun,
-
roční úhrn čistého obratu (výše výnosů snížená o prodejní
slevy a dělená počtem započatých měsíců, po které trvalo účetní období, a
vynásobená dvanácti) více než 80 mil. korun,
-
průměrný přepočtený stav zaměstnanců v průběhu účetního
období vyšší než 50, zjištěný způsobem stanoveným na základě zákona č. 89/1995
Sb., o státní statistické službě.
V případě řádné účetní závěrky se povinný audit týká:
-
akciových společností a svěřenských fondů, pokud ke konci
rozvahového dne účetního období, za něž se účetní závěrka ověřuje, a účetního
období bezprostředně předcházejícího, překročily nebo již dosáhly alespoň
jednoho ze tří uvedených kritérií;
-
ostatních obchodních korporací, pokud ke konci rozvahového dne
účetního období, za které se tato závěrka ověřuje, a účetního období
bezprostředně předcházejícího překročily nebo již dosáhly alespoň dvou ze tří
uvedených kritérií;
-
vybraných fyzických osob, kdy povinný audit mají při překročení
nebo dosažení alespoň dvou ze tří uvedených kritérií také fyzické osoby, a
to:
-
zahraniční osoby – podnikatelé, pokud na území České republiky
podnikají nebo provozují jinou činnost podle zvláštních právních předpisů,
-
fyzické osoby, které podnikají nebo provozují jinou
samostatnou výdělečnou činnost, pokud vedou účetnictví (a to povinně nebo
dobrovolně);
-
případně dalších jednotek - povinnost auditu může být stanovena i
některým dalším účetním jednotkám zvláštním právním předpisem (např. zákon o
sdružování v politických stranách a v politických hnutích).
NahoruVýroční zpráva
Účetní jednotky, které musí mít účetní závěrku ověřenu auditorem,
vyhotovují výroční zprávu, kterou ukládají do sbírky listin vedené příslušným
rejstříkovým soudem (viz § 66 zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících
právnických a fyzických osob) a zveřejňují ji (§
21a ZÚ). Výroční zpráva musí obsahovat minimálně informace uvedené v § 21 ZÚ.
NahoruZveřejňování údajů
Zveřejňování údajů účetní závěrky upravuje § 21a ZÚ. Povinnost zveřejnit účetní závěrku (a výroční
zprávu v případě povinného sestavování) se týká PO i FO, které se zapisují do
obchodního rejstříku, nebo těch účetních jednotek, kterým tuto povinnost
stanoví zvláštní právní předpis.
Účetní jednotky zveřejňují účetní závěrku v rozsahu, v jakém byla
sestavena (v plném nebo zjednodušeném rozsahu).
Lhůta ke zveřejnění je v ZÚ dána pouze pro auditované závěrky,
a to ve lhůtě 30 dnů poté, co jsou splněny podmínky:
Nejzazší termín ke zveřejnění je do konce bezprostředně
následujícího účetního období bez ohledu na to, zda byla závěrka uvedeným
způsobem schválena.
Zveřejnění účetní závěrky se pro účetní jednotky, které
se zapisují do obchodního rejstříku, provede uložením do sbírky listin (§ 66 zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických
osob).
Povinnost zveřejnění se týká všech informací účetní závěrky i výroční
zprávy s výjimkou těch, na které se vztahuje utajení podle zákona o ochraně
utajovaných skutečností.
NahoruZveřejnění v Obchodním věstníku
Auditované společnosti mají povinnost zveřejnit účetní závěrku rovněž
v Obchodním věstníku (§ 3018
NOZ).
- 2. Uzávěrkové operace
NahoruObecně
Uzávěrkovými operacemi, kterými se budeme dále zabývat, nerozumíme jen
čistě účetní operace, ale celý proces prověřování, oprav a doúčtování případů
vztahujících se k uzavíranému období. V duchu účetních standardů můžeme činnost
při uzavírání účetních knih shrnout do posloupnosti následujících bodů:
-
zjišťují se obraty stran Má dáti a Dal jednotlivých syntetických
účtů, popřípadě při vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu obraty účtových
skupin,
-
zjišťují se konečné zůstatky aktivních a pasivních účtů a konečné
stavy účtů nákladů a výnosů, popřípadě při vedení účetnictví ve zjednodušeném
rozsahu zůstatky účtových skupin,
-
zjistí se základ daně z příjmů a daňová povinnost splatná (popř.
odložená) účetní jednotky za účetní období, případně se zaúčtuje rezerva na daň
z příjmů ve smyslu § 26 odst. 3 ZÚ,
-
zjistí se účetní výsledek hospodaření převodem nákladových účtů na
vrub příslušného účtu skupiny 710 – Účet zisků a ztrát (např. 710) a převodem výnosových účtů ve prospěch tohoto účtu,
-
uzavře se účetnictví účetní jednotky převodem zůstatků rozvahových
účtů a zůstatku účtu účtové skupiny 71 – Účet zisků a ztrát na konečný
účet rozvažný (např. 702).
Nyní si podrobněji probereme jednotlivé činnosti v rámci účetní
uzávěrky, příklady k jednotlivým krokům nalezneme v odkazech na konkrétní
kapitoly, a taktéž souhrnně v samostatném bodu tohoto textu. Účty budeme
používat podle zažitého označení z postupů účtování, když SÚO závazně stanoví
použití pouze prvních dvou cifer čísla účtu.
NahoruOmezení
Uvedený postup se týká především řádné účetní závěrky. Při provádění
mimořádné účetní závěrky může v některých případech docházet k jistým
odlišnostem při transformaci účetního výsledku na daňový (blíže viz Přechod na
hospodářský rok).
NahoruTřída 0
Konečným zůstatkům jednotlivých účtů třídy 0 – Dlouhodobý
majetek by měly odpovídat údaje v evidenci majetku. Kontrolujeme především
přírůstky (aktivaci) a úbytky (vyřazení) majetku a provedení všech odpisů
(účetních) v souladu s odpisovým plánem.
Je třeba ověřit stav fyzickou inventurou (blíže viz Inventarizace) a proúčtovat případně zjištěné
rozdíly.
K majetku a odpisům majetku se vážou především tyto kapitoly – viz Pořízení
dlouhodobého hmotného majetku a Pořízení
dlouhodobého nehmotného majetku, Odpisy
hmotného majetku, Odpisy
nehmotného majetku a Drobný
(dlouhodobý) hmotný a nehmotný majetek.
NahoruTřída 1
Mnohem více práce budeme mít s ověřením zůstatků na účtech třídy 1
– Zásoby. Zásoby podléhají každoroční fyzické inventarizaci. Kontrolujeme
rozdíl stavu podle účetnictví a stavu zjištěného fyzickou inventurou.
PVZÚ v § 58 připouští vzájemně vyrovnat manka a
přebytky zásob zjištěných při inventarizaci:
-
jedná-li se o manka a přebytky zásob, které vznikly ve stejném
inventarizačním období, a
-
jedná-li se prokazatelně o neúmyslnou záměnu jejich jednotlivých
druhů, u kterých je tato záměna možná vzhledem k charakteru druhů zásob (např.
v důsledku jejich různých rozměrů spojovacích materiálů nebo podobného balení
zásob).
V závislosti na použitém způsobu účtování (způsob A nebo způsob B) pak
v rámci uzávěrkových operací budeme postupovat následujícím způsobem:
-
Při používání způsobu A
-
inventarizační rozdíly nakupovaných zásob zaúčtujeme na vrub
účtů účtové skupiny 50 – Spotřebované nákupy, jde-li o manka do výše
norem přirozených úbytků; na vrub účtu 549 – Manka a škody v případě
mank nad normu přirozených úbytků a u přebytků zásob ve prospěch účtu 648 –
Ostatní provozní výnosy, popř. ve prospěch účtů účtové skupiny 50 –
Spotřebované nákupy, pokud se má za to, že vznikly chybným účtováním při
vyskladnění,
-
inventarizační rozdíly pro zásoby vlastní výroby zaúčtujeme na
vrub účtů účtové skupiny 61 – Změny stavu zásob vlastní činnosti, jde-li
o manka do výše norem přirozených úbytků; na vrub účtu 549 – Manka a
škody v případě mank nad normu přirozených úbytků a u přebytků zásob ve
prospěch účtů účtové skupiny 61 – Změny stavu zásob vlastní
činnosti,
-
používá-li účetní jednotka spojovací účet 111 – Pořízení
materiálu nebo 131 – Pořízení zboží, musí být zůstatky těchto účtů k
rozvahovému dni nulové (jejich "vynulování“ se podle charakteru provádí na vrub
účtů 119 – Materiál na cestě nebo 139 – Zboží na cestě, případně
ve prospěch účtů časového rozlišení 383 – Náklady příštích období nebo 389 – Dohadné položky pasivní).
-
Při používání způsobu B
-
u nakupovaných zásob se počáteční stavy účtů 112 – Materiál
na skladě a 132 – Zboží na skladě a v prodejnách převedou na vrub
příslušných účtů skupiny 50 – Spotřebované nákupy, např. 501 –
Spotřeba materiálu a 504 – Prodané zboží,
-
stav nakupovaných zásob podle skladové evidence se zaúčtuje u
materiálu na vrub účtu 112 – Materiál na skladě souvztažně s účtem 501 – Spotřeba materiálu a na vrub účtu 132 – Zboží na skladě a v
prodejnách souvztažně s účtem 504 – Prodané zboží,
-
inventarizační rozdíly nakupovaných zásob se v případě, že jde
o manka nad normu přirozených úbytků, zachytí na vrub účtu 549 – Manka a
škody a ve prospěch příslušného účtu zásob; přebytky zásob se zaúčtují ve
prospěch účtu 648 – Ostatní provozní výnosy, popř. ve prospěch účtů
účtové skupiny 50 – Spotřebované nákupy a na vrub příslušného účtu
zásob, pokud se má za to, že vznikly chybou při vyskladnění,
-
pro zásoby vlastní výroby se počáteční stavy zásob účtované na
příslušných účtech účtové skupiny 12 – Zásoby vlastní výroby převedou na
vrub příslušných účtů účtové skupiny 61 – Změny stavu vnitropodnikových
zásob,
-
stav zásob vlastní výroby podle inventarizace se zaúčtuje na
vrub příslušných účtů účtové skupiny 12 – Zásoby vlastní výroby souvztažně s příslušným účtem účtové skupiny 61 – Změny stavu zásob vlastní
činnosti,
-
manka nad normu přirozených úbytků u zásob vlastní výroby se
zachytí na vrub účtu 549 – Manka a škody, přebytky zásob se zaúčtují
souvztažně s příslušným účtem účtové skupiny 61 – Změny stavu zásob vlastní
činnosti.
-
U obou způsobů účtování zásob se proúčtují zásoby na cestě na vrub
účtu 119 – Materiál na cestě nebo 139 – Zboží na cestě (ve
prospěch účtu závazků).
-
Nevyfakturované dodávky se účtují ve prospěch účtu 389 –
Dohadné účty pasivní.
Blíže k zásobám viz Inventarizace, Zásoby.
NahoruTřída 2
U peněžních prostředků v hotovosti, cenin, ale také cenných papírů
evidovaných na účtech třídy 2, musí účetní jednotky provést fyzickou
inventuru stavu k rozvahovému dni, tj. dni, k němuž se sestavuje účetní
závěrka. Stavy platebních a úvěrových účtů by měly být v dokladové inventuře
doloženy výpisy z banky či konfirmací protistranou.
U pokladen a bankovních účtů vedených v cizí měně by mělo dojít k
přepočtu cizí měny na Kč kurzem ČNB platným ke dni sestavení účetní závěrky a
měly by být doúčtovány kurzové rozdíly, a to podle charakteru do finančních
nákladů (účet skupiny 56 např. 563) nebo do finančních výnosů
(účet skupiny 66, např. 663).
Blíže viz Kurzové
ztráty.
NahoruOcenění reálnou hodnotou
Účetní jednotky jsou povinny provést ocenění reálnou hodnotou pro vybraný finanční majetek krátkodobý (na účtech třídy 2) nebo
dlouhodobý (třída 0), pokud je součástí jejich aktiv, viz § 27 ZÚ. Změna reálné hodnoty účtovaná na účty skupiny 56 – Finanční náklady nebo 66 – Finanční výnosy ovlivňuje plně
daňový výsledek účetní jednotky.
NahoruTřída 3
U zůstatků účtů třídy 3 – Zúčtovací vztahy si vyložíme pojem dokladová inventura účtů, což je doložení zůstatků jednotlivými
položkami (doklady), které zůstatek tvoří. V závislosti na rozsahu pak může být
tato inventura podrobnější nebo pouze doložená výpisem z operativní evidence
(tak tomu bývá u saldokontních účtů pohledávek a závazků).
V rámci uzávěrkových operací je třeba provést několik operací. Předně
vyčíslujeme kurzové rozdíly u neuhrazených pohledávek a závazků vyjádřených v
cizí měně.
NahoruKurzové rozdíly
Pro účetní závěrku se kurzový přepočet neuhrazených pohledávek
a závazků vyjádřených v cizí měně provádí již pouze výsledkově, tj. jako
u finančních účtů např. na vrub účtu 563 nebo ve prospěch účtu 663.
Znění § 58 odst. 2 PVZÚ navíc umožňuje
vykázat kurzové rozdíly souhrnně, tj. např. vznikne-li vyčíslením kurzového
rozdílu u jedné pohledávky kurzová ztráta 100 a u druhé kurzový zisk 150, lze
účtovat pouze o rozdílu (v daném případě o kurzovém zisku 50).
Blíže viz Kurzové
ztráty.
NahoruOpravné položky
Inventarizací prověřujeme opodstatněnost výše opravných položek k
pohledávkám. Připomeňme, že opravné položky k pohledávkám vyjadřují přechodné
snížení hodnoty pohledávek. Pokud jsou vytvořeny ve výši stanovené ZoR, může
být tvorba daňově účinným nákladem. Tvorbu i čerpání opravných položek k
pohledávkám účtujeme prostřednictvím účtů skupiny 55. Blíže viz Opravné
položky.
Samostatný problém tvoří časové rozlišení. Účty časového rozlišení
podléhají inventuře a při inventarizaci se posuzuje jejich výše a odůvodněnost.
Blíže viz Časové
rozlišení.
Nesmíme zapomenout, že po určení daňového výsledku v případě, kdy
účetní jednotka je povinna zaplatit daň, musíme v rámci uzávěrkových operací
zaúčtovat předpis daňové povinnosti, a to na vrub účtů účtové skupiny 59 –
Daně z příjmů a převodové účty a ve prospěch účtu skupiny 34, např. 341 – Daň z příjmů, pokud nevytváříme rezervu na daň z příjmů (ve smyslu § 26 odst. 3 ZÚ).
Veřejné obchodní společnosti při uzavírání účetních knih zúčtují nárok
na podíl na výsledku hospodaření společníků na účtech 596 – Převod podílů na
výsledku hospodaření společníkům a 364 – Závazky ke společníkům při
rozdělování zisku, příp. 354 – Pohledávky za společníky při úhradě
ztráty, podle povahy výsledku hospodaření. Obdobně postupuje i komanditní
společnost ve vztahu ke komplementářům.
NahoruTřída 4
I konečné zůstatky účtů třídy 4 – Kapitálové účty a dlouhodobé
závazky by měly podléhat dokladové inventuře. V případě dlouhodobých
závazků postupujeme obdobně jako v případě závazků v třídě 3, tj. včetně
zúčtování kurzových rozdílů (jsou-li v cizí měně).
Prověřujeme i stavy rezerv (skupina 45 – Rezervy), případně
rozhodujeme o zrušení stávajících rezerv nebo o tvorbě rezerv nových.
Očekáváme-li daňovou povinnost a nemáme-li účtován předpis daně, je
třeba vytvořit nedaňovou rezervu na daň z příjmů.
Blíže viz Rezervy
zákonné, Rezervy
ostatní a Tvorba
fondů.
NahoruOdložená daň
Účtování o odložené daňové povinnosti, upravené v § 59 PVZÚ, se týká povinně účetních
jednotek tvořících konsolidační celek a dále účetních jednotek sestavujících
účetní závěrku v plném rozsahu. Připomeňme ještě, že o odloženém daňovém
závazku účtují tyto jednotky vždy, o odložené daňové pohledávce s ohledem na
zásadu opatrnosti. Podrobněji viz Daně –
nedaňové.
NahoruTřída 5 a třída 6
Prověřování účtů nákladů a výnosů je zásadní zejména z hlediska
správného určení základu daně. Detailněji se rozepisovat na tomto místě
nebudeme, neboť náklady se zabývají podrobněji ostatní příslušné kapitoly.
NahoruTřída 7
Poslední uzávěrkovou operací, již po zjištění daňového výsledku a
případném zaúčtování předpisu daně, je vlastní uzavírání účetních knih.
Účty hlavní knihy se uzavírají těmito účetními zápisy:
-
Konečné stavy účtů nákladů se přeúčtují na vrub účtu 710 – Účet
zisků a ztrát, konečné stavy účtů výnosů se přeúčtují ve prospěch účtu 710. Výsledný zůstatek účtu 710 se podle své povahy přeúčtuje ve
prospěch, příp. na vrub účtu 702.
-
Konečné zůstatky aktivních účtů se přeúčtují na vrub účtu 702 –
Konečný účet rozvažný, konečné zůstatky pasivních účtů se přeúčtují ve
prospěch účtu 702. Na vrub účtu 702 se přeúčtuje zůstatek účtu 710 – Účet zisků a ztrát v případě ztráty a ve prospěch účtu 702 se přeúčtuje zůstatek účtu 710 v případě zisku.
- 3. Transformace účetního výsledku hospodaření na daňový
NahoruVýsledek hospodaření před zdaněním
Po provedení účetní závěrky nás čeká zásadnější úkol, a tím je
transformace účetního výsledku na daňový. Vycházíme přitom z účetního
výsledku hospodaření před zdaněním, který se zjistí jako rozdíl výnosů
účtovaných na účtech účtové třídy 6 a nákladů účtovaných na účtech
účtových skupin 50 až 58 s výjimkou účtů vnitropodnikových výnosů
a vnitropodnikových nákladů.
NahoruVýsledek hospodaření
Pro označení výsledku hospodaření používáme zažitou zkratku HV vycházející z pojmu hospodářský výsledek, který se v účetních
a daňových předpisech objevoval namísto nynějšího výsledku hospodaření do konce
roku 2003.
NahoruÚčetnictví podle Mezinárodních účetních standardů
Pokud účetní jednotky vedou účetnictví a sestavují závěrku podle
Mezinárodních účetních standardů upravených právem EU (nařízení 2002/1606/ES),
musejí pro účely ZDP vycházet při zjišťování výsledku hospodaření a pro
stanovení dalších údajů rozhodných pro stanovení základu daně z tuzemských
účetních předpisů!
NahoruZáklad daně
Transformací účetního výsledku hospodaření určíme základ daně (ZD), tedy rozdíl, o který výnosy (příjmy), s výjimkou těch, které
nejsou předmětem daně nebo jsou od daně osvobozeny, převyšují náklady (výdaje),
a to při respektování jejich věcné a časové souvislosti v daném zdaňovacím
období. Při zjišťování ZD vycházíme zejména z ustanovení § 23 ZDP, které také říká:
-
o co se HV zvýší [§ 23 odst. 3 písm.
a)],
-
o co se HV sníží [§ 23 odst. 3 písm.
b)],
-
o co lze snížit [§ 23 odst. 3 písm.
c)],
-
co se do základu daně nezahrne (§ 23
odst. 4).
NahoruPoložky zvyšující HV
HV je nutné povinně zvýšit:
-
o částky neoprávněně zkracující příjmy,
-
o částky, které nelze podle ZDP zahrnout do výdajů (nákladů) – k
rozlišení těchto položek by nám měly posloužit vhodně definované analytické
účty účtové skupiny 5 – Náklady,
-
o částky uplatněné v předchozích obdobích jako daňové, pokud v
daném období došlo k porušení podmínek pro jejich uplatnění coby daňového
nákladu,
Podle tohoto ustanovení lze postupovat např. při porušení
podmínek:
-
v § 24 odst. 2 písm. za) ZDP, za
nichž je daňovým nákladem náhrada za uvolnění bytu nebo jednotky, která
nezahrnuje nebytový prostor,
-
v § 24 odst. 4 ZDP u finančního
leasingu apod.
-
o částky uplatněné v přiznáních předchozích obdobích u veřejně
prospěšného poplatníka jako osvobozený bezúplatný příjem, pokud v daném období
došlo k porušení podmínek pro osvobození (toto platí od 1. 1. 2014),
-
o částky, o které byl snížen HV [podle § 23 odst. 3 písm. c) bodů 1 a 2]
za předchozí období, a to v období, kdy je oprava nesprávností v účetnictví
provedena [nebo v případě § 23 odst. 3 písm. c) bodu 1
zaúčtována rozvahově],
Účetní jednotka zjistila při sestavování přiznání za rok
201X, že má ve výnosech zaúčtovánu vydanou fakturu ve výši 10 000 Kč (účtování
311/ 602), ale skutečná výše je jen 8 000 Kč. Jelikož měla již účetnictví roku
201X uzavřené, proúčtovala rozdíl 2 000 Kč až v účetním období roku 201X+1
(zápisem –311 / –602) a v rámci daňového přiznání za rok 201X si snížila základ
daně podle § 23 odst. 3 písm. c) bod 1 ZDP.
Při zpracování daňového přiznání za rok 201X+1 je třeba o tuto částku 2 000 Kč
naopak základ daně zvýšit.
-
o částky pojistného na důchodové spoření, pojistného na sociální
zabezpečení, příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné
zdravotní pojištění, které je povinen platit zaměstnanec v případě, kdy
pojistné zaměstnavatel vedoucí účetnictví srazí, ale neodvede nejpozději do
konce měsíce následujícího po uplynutí zdaňovacího období nebo jeho části,
-
o přijaté úhrady smluvních pokut, úroků z prodlení, poplatků z
prodlení, penále a jiných sankcí ze závazkových vztahů u účtujícího věřitele,
které byly [podle § 23 odst. 3 písm. b) bodu 1 ZDP]
položkou snižující HV v předchozích zdaňovacích obdobích (za úhradu se považuje
i vzájemné započtení pohledávek); obdobně postupuje i věřitel vedoucí
účetnictví, pokud postoupí pohledávku z těchto smluvních sankcí nebo u kterého
pohledávka z těchto sankcí zanikne jiným způsobem než jejím zaplacením,
jestliže taková pohledávka snižovala HV v předchozích zdaňovacích obdobích –
částka takové pohledávky zvýší HV (pokud již nebyl zvýšen podle
předchozího),
Účetní jednotka vyfakturovala v roce 201X penále za
nedodržení splatnosti faktury ve výši 10 000 Kč, penalizační fakturu účtovala
378/ 644. Jelikož však nedošlo k uhrazení, byla částka vyloučena z výnosů v
roce 201X podle § 23 odst. 3 písm. b) bod 1 ZDP. V
roce 201X+1 došlo k úhradě dané částky, a i když nebylo účtováno do výnosů
(zaúčtováno 221/ 378), je nutné o částku 10 000 Kč podle předchozího zvýšit
daňový výsledek.
-
o rozdíl mezi oceněním nepeněžitého vkladu a výší vkladu vyplácený
obchodní korporací jejímu členovi nebo část tohoto rozdílu, o který nebyla
snížena nabývací cena podílu (§ 24 odst.
7), za podmínek v § 23 odst. 3 písm. a) bod 8
ZDP,
-
o částku, o kterou byl snížen základ daně podle § 20 odst. 7 ZDP), a to ve výši
odpovídající poměru nevyčerpané úspory na dani,
-
o kladný rozdíl mezi vzájemnými pohledávkami zúčastněných a
nástupnických obchodních korporací, u nichž dochází k zániku v důsledku přeměny
splynutím osoby dlužníka a věřitele, vyloučený v zahajovací rozvaze ve prospěch
vlastního kapitálu, a to za podmínek § 23 odst. 3 písm. a) bod 10
ZDP,
-
o částku, o kterou byl snížen základ daně podle § 34 odst. 9 a 10 ZDP (50 % částky
majetkového vypořádání v družstvech; možnost snížení skončila ve zdaňovacím
období započatém v roce 2009) v předchozích zdaňovacích obdobích, pokud
poplatník pohledávku vzniklou z titulu postoupení majetkového podílu dále
postoupil,
-
o kladný rozdíl mezi oceněním majetku podle ZOM vypořádacího
podílu nebo podílu na likvidačním zůstatku vyplácených v nepeněžní formě členu
obchodní korporace a výší jeho hodnoty zachycené v účetnictví obchodní
korporace; vznikne-li vyplacením vypořádacího podílu poplatníkovi dluh, sníží
se kladný rozdíl o hodnotu tohoto dluhu,
NahoruDodanění neuhrazených dluhů
Toto se nevztahuje na dluhy:
-
dlužníka v úpadku,
-
o které vedou poplatníci rozhodčí řízení, soudní řízení nebo
správní řízení (podmínkou ale je, že se ho poplatník řádně účastní a řádně a
včas činí úkony potřebné k uplatnění svého práva), a to až do doby pravomocného
rozhodnutí,
-
z titulu cenných papírů a ostatních investičních nástrojů,
-
z plnění ve prospěch vlastního kapitálu, úhrady ztráty obchodní
korporace,
-
z úvěrů, zápůjček, ručení, záloh (vč. závdavků),
-
ze smluvních pokut, úroků z prodlení a jiných sankcí ze
závazkových vztahů,
-
z jejichž titulu vznikl výdaj (náklad), ale ten je výdajem
(nákladem) na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, jen pokud byl
zaplacen, a dále
-
z jejichž titulu nebyl uplatněn výdaj (náklad) na dosažení,
zajištění a udržení zdanitelných příjmů.
(Za dluhy se v tomto případě nepovažují dohadné položky pasivní nebo
rezervy.)
Společnost Dlužník, s.r.o., eviduje v účetní závěrce k 31. 12., z
níž vychází při sestavení daňového přiznání, celkem 3 neuhrazené dluhy, které
jsou po splatnosti anebo promlčené:
-
5 000 Kč za odměnu právníkovi v souvislosti s problematikou
zaměstnanců,
-
8 000 Kč za vánoční besídku pro zaměstnance a
-
45 000 Kč za pořízení počítače (dlouhodobý hmotný
majetek).
Společnost Dlužník, s.r.o., je povinna zvýšit v přiznání za daný
rok svůj základ daně o částku 50 000 Kč, tj. o dluh ad A) a ad C) (neboť
počítač je daňově odpisován). Dluh ad B) daňový základ nezvýší, nejednalo se
totiž o daňový náklad.
NahoruDalší příklady zvýšení HV
Základ daně se rovněž zvýší:
-
o výši dluhu zachyceného v rozvaze, který zanikl jinak než:
-
jeho splněním, započtením, splynutím práva s povinností u
jedné osoby,
-
dohodou, kterou se dosavadní dluh nahrazuje dluhem novým
stejné hodnoty, nebo
-
narovnáním,
pokud částka nebyla zaúčtována ve prospěch výnosů nebo se o tuto
částku nezvyšuje výsledek hospodaření z důvodů 36měsíční doby od splatnosti či
promlčení (viz předchozí); toto zvýšení daně se nevztahuje na dluh, z jehož
titulu by vznikl daňový náklad až při zaplacení,
-
o částku vzniklou v důsledku změny účetní metody, která zvýšila
vlastní kapitál, a to v tom období, ve kterém bylo o změně účetní metody
účtováno,
-
o hodnotu bezúplatného příjmu, pokud se o tomto příjmu neúčtuje ve
výnosech a nejedná se o příjem osvobozený od daně nebo příjem, který není
předmětem daně, nebo o příjem ve formě daru účelově poskytnutého na pořízení
hmotného majetku,
-
o částku ve výši rozdílu mezi dosavadním dluhem a dluhem novým
nižší hodnoty vzniklou na základě dohody, kterou se dosavadní dluh nahrazuje
dluhem novým,
-
o částku uplatněnou v předchozích zdaňovacích obdobích nebo
obdobích, za která se podává daňové přiznání, jako odpočet na podporu odborného
vzdělání, pokud následně došlo k porušení podmínek pro jeho uplatnění, a to ve
zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání, ve kterém k
porušení došlo.
Poslední 3 případy [v návaznosti na § 23 odst. 3 písm. a) body 16 a 18
ZDP] byly do ZDP doplněny s účinností od 1. 1. 2014.
NahoruPoložky snižující HV
ZDP uvádí položky, o které se snižuje HV, v § 23 odst. 3 písm. b). Nejde o
možnost, ale o povinnost snížit HV o:
-
rozdíl, o který smluvní pokuty a úroky z prodlení, poplatky z
prodlení, penále a jiné sankce ze závazkových vztahů zúčtované ve prospěch
výnosů podle ZÚ převyšují přijaté částky v tomto zdaňovacím období (netýká se
pohledávek z těchto sankcí, které zanikly v průběhu nebo k poslednímu dni
zdaňovacího období),
-
částky pojistného na sociální zabezpečení, příspěvku na státní
politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění, o které byl
zvýšen výsledek hospodaření [podle § 23 odst. 3 písm. a) bodu 5 ZDP],
dojde-li k jejich odvedení,
Společnost s ročním zdaňovacím obdobím odvedla pojistné z
mezd za prosinec 201X až 5. 2. 201X+1. Z tohoto důvodu byla nucena si zvýšit
základ daně roku 201X o částku pojistného (50 000 Kč), i když měla vše řádně
zaúčtováno (521 / 331). V roce 201X+1 dojde naopak v rámci daňového přiznání ke
snížení základu daně, a to právě s použitím předchozího ustanovení.
-
částky dalších výdajů (nákladů), které lze uplatnit jako daňové,
jen pokud byly zaplaceny, dojde-li k jejich zaplacení v jiném zdaňovacím
období, než ve kterém tyto náklady ovlivnily výsledek hospodaření (např. daň z
nemovitých věcí). Základ daně ale nelze snížit o zaplacené úroky, které nejsou
daňovým nákladem z důvodů uvedených v § 25 odst. 1 písm. w) ZDP (viz Úroky –
nedaňové),
-
částky zaúčtované ve prospěch výnosů nebo nákladů v účetnictví
společníka:
-
při nabytí akcií nebo obchodního podílu v rámci přeměny
anebo
-
při nabytí akcií tímto společníkem, pokud tyto akcie byly nově
emitovány na základě zvýšení základního kapitálu, byl-li zdrojem tohoto zvýšení
zisk obchodní společnosti, fond vytvořený ze zisku či jiné složky vlastního
kapitálu, pokud v této souvislosti nedojde ke zvýšení nabývací ceny (§ 24 odst. 7),
-
částku vzniklou v důsledku změny účetní metody, která snížila
vlastní kapitál, a to v tom zdaňovacím období, ve kterém bylo o změně účetní
metody účtováno.
NahoruPoložky, o které lze HV snížit
Na rozdíl od předchozího zákon vyjmenovává položky, o které se účetní
HV může při úpravě na daňový výsledek snížit. Poplatník tedy nemá povinnost,
ale má jen možnost snížit HV o:
-
částky, o které byly nesprávně zvýšeny příjmy,
-
částky nezahrnuté do výdajů (nákladů), které lze podle tohoto
zákona do výdajů (nákladů) zahrnout,
-
částky související s rozpouštěním rezerv a opravných položek,
jejichž tvorba nebyla pro daňové účely výdajem (nákladem) na dosažení,
zajištění a udržení příjmů, pokud jsou podle ZÚ zúčtovány ve prospěch
výnosů,
-
oceňovací rozdíl účtovaný do výnosů vzniklý jinak než koupí
majetku [základ daně neovlivní ani oceňovací rozdíl účtovaný do nákladů, který
je nedaňový podle § 25 odst. 1 písm. zh) ZDP], blíže
viz Oceňovací rozdíl k nabytému majetku,
-
goodwill při nabytí vkladem nebo přeměnou účtovaný ve výnosech
[základ daně neovlivní ani goodwill účtovaný do nákladů, který je nedaňový
podle § 25 odst. 1 písm. zi) ZDP], blíže
viz Goodwill,
-
hodnotu dluhu zaniklého splněním, započtením nebo splynutím, o
kterou byl zvýšen HV podle § 23 odst. 3 písm. a) bod 12 ZDP
(toto se týká i právního nástupce zaniklé společnosti bez provedení likvidace
nebo právního nástupce fyzické osoby).
Od 1. 1. 2014 uvádí ZDP, že lze také výsledek hospodaření snížit:
-
o hodnotu odvolaného daru, a to:
-
u hmotného majetku nejvýše o zůstatkovou cenu (§ 29 odst. 2 ZDP),
-
u ostatního majetku o částku zachycenou v účetnictví,
pokud o ní není účtováno v nákladech; podmínkou je, že příjem
obdarovaného z daru nebyl od daně osvobozen,
-
o hodnotu bezúplatného příjmu, o kterou byl zvýšen výsledek
hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji podle § 23 odst. 3 písm. a) bodu 16 ZDP,
pokud je tento bezúplatný příjem využit k dosažení, zajištění a udržení příjmů
a nebylo o něm účtováno v nákladech.
Nenapadá nás rozumný případ, kdy by poplatník nechtěl využít uvedených
možností a vědomě si základ daně nesnížil. Rozdíl je tedy pouze v přístupu
správce daně při případné kontrole či doměřování daně – zatímco v případech
uvedených v § 23 odst. 3 písm. b) ZDP základ
daně snížit musí, v případech uvedených pod písm. c) správce daně snížení
neprovede.
NahoruCo se nezahrnuje do základu daně
Do základu daně se nezahrnují:
-
u FO a PO, které jsou daňovými rezidenty v ČR, a u stálé
provozovny (§ 22 odst. 2) příjmy, z
nichž je daň vybírána zvláštní sazbou podle § 36 [navíc penzijní fondy mají další
speciální vymezení příjmů nezahrnovaných do ZD v § 23 odst. 4 písm. a) ZDP],
-
příjmy, které jsou zdaňovány v samostatném základu daně sazbou
daně podle § 21 odst. 4 (týká se PO a jejich
příjmů ze zdrojů v zahraničí),
-
příjmy z nákupu vlastních akcií pod jmenovitou hodnotu při
následném snížení základního kapitálu,
-
částky, které již byly podle ZDP zdaněny u téhož poplatníka nebo u
poplatníka zaniklého bez provedení likvidace v případě, kdy jsou příjmem u jeho
právního nástupce,
-
částky zúčtované do příjmů (výnosů), pokud souvisejí s výdaji
(náklady) neuznanými v předchozích zdaňovacích obdobích jako výdaje (náklady)
na dosažení, zajištění a udržení příjmů, a to maximálně do výše těchto
neuznaných výdajů (nákladů) v předchozích zdaňovacích obdobích; pomocí tohoto
ustanovení lze snížit např. takové výnosy, které souvisely s finančními náklady
v předchozích letech daňově neúčinnými podle § 25 odst. 1 písm. w) ZDP (viz Úroky –
nedaňové),
-
podíl na likvidačním zůstatku nebo vypořádací podíl společníka
veřejné obchodní společnosti a komplementáře komanditní společnosti,
-
částka zaúčtovaná do výnosů, pokud souvisí s nákladem vynaloženým
na příjem, který nebyl v předchozích zdaňovacích obdobích předmětem daně nebo
byl od daně osvobozen, a to maximálně do výše tohoto souvisejícího nákladu,
-
částka vyplacená členu obchodní korporace (z titulu účasti v ní)
při snížení základního kapitálu, která snižuje nabývací cenu podílu (§ 24 odst. 7),
-
změna ocenění podílu v obchodní korporaci ekvivalencí
(protihodnotou), o které je účtováno jako o nákladu nebo výnosu (většinou se
však neúčtuje výsledkově, ale rozvahově pomocí např. účtu 414); ocenění
ekvivalencí se nepovažuje pro účely ZDP za ocenění reálnou hodnotou (které by
základ daně ovlivnilo),
-
výsledkově účtovaná změna reálné hodnoty u pohledávek, které
poplatník nabyl a určil k obchodování,
-
změna reálné hodnoty (oceňovací rozdíl) u podílu, který se v
souladu s účetními předpisy oceňuje reálnou hodnotou a který by byl při převodu
osvobozen podle § 19 odst. 1 písm. ze) nebo podle § 19 odst. 9 ZDP,
Společnost Matka, s.r.o., vlastní podíl ve společnosti Dcera,
s.r.o., představující 11% podíl. Není to však ani rozhodující a ani podstatný
vliv, proto v souladu s účetními předpisy Matka, s.r.o., oceňuje tento podíl
reálnou hodnotou. Nicméně příjmy z podílu na zisku, které by od společnosti
Dcera, s.r.o., obdržela, budou osvobozeny od zdanění [podle § 19 odst. 1 písm. ze) ZDP]. Z
tohoto důvodu změny reálné hodnoty podílu základ daně společnosti Matka,
s.r.o., neovlivní.
-
u PO částka zaúčtovaná ve prospěch výnosů ve výši rozdílu mezi
oceněním nepeněžitého vkladu a výší vkladu vyplácená obchodní korporací jejímu
členovi, pokud se o ni snižuje nabývací cena podílu, a dále
-
rozdíl mezi hodnotou majetkových podílů stanovených podle jiného
právního předpisu o transformaci družstev a vyplacenou částkou podle dohody
mezi povinnou a oprávněnou osobou.
NahoruPříjem z prodeje osobního automobilu
Do ZD nezahrneme ani příjem z prodeje osobního automobilu, jehož
vstupní cena byla do 31. 12. 2007 omezena částkou 1 500 000 Kč (podle již
zrušeného § 29 odst. 10 ZDP, viz Automobil v obchodním majetku), a to do výše součtu
jeho zůstatkové ceny a rozdílu, o který pořizovací cena včetně TZ převyšuje
omezenou vstupní cenu tohoto automobilu. Právní předpoklad pro tuto úpravu
obsahuje od roku 2009 čl. II bod 6 zákona č. 216/2009 Sb.
NahoruDalší zásady
Pro správnou klasifikaci nákladů je třeba mít na paměti i
následující:
-
Náklady související s druhem činnosti nebo jednotlivou činností v
rámci téhož druhu činnosti, z níž dosažené příjmy nejsou předmětem daně nebo
jsou předmětem daně, ale jsou od daně osvobozeny, nelze přičítat k nákladům
souvisejícím s druhem činnosti nebo jednotlivou činností v rámci téhož druhu
činnosti, z níž dosažené příjmy jsou předmětem daně a nejsou od daně
osvobozeny.
-
Za příjmy se považuje jak peněžní plnění, tak i nepeněžní plnění
oceněné podle zvláštního předpisu (ZOM), přitom se příjmy získané směnou
posuzují pro účely zákona obdobně jako příjmy získané prodejem.
-
Liší-li se ceny sjednané mezi spojenými osobami (§ 23 odst. 7) od cen, které by byly
sjednány mezi nespojenými osobami v běžných obchodních vztazích za stejných
nebo obdobných podmínek, a není-li tento rozdíl uspokojivě doložen, upraví se
základ daně poplatníka o zjištěný rozdíl, blíže viz Spojené
osoby.
-
Pokud by účetní jednotka (podnikatelský subjekt účtující podle
PVZÚ anebo státní organizace účtující podle vyhlášky č. 410/2009 Sb.)
aplikovala komponentní odpisování majetku, mělo by být při stanovení daňového
výsledku postupováno tak, jako kdyby účetní operace v rámci komponentního
odpisování nebyly prováděny. Možnosti naznačuje následující tabulka.
4.10.2 Příklad na účetní závěrku a sestavení
DPPO
NahoruZadání
Obchodní firma Alfa, s.r.o., se zabývá obchodní činností (nákup a
prodej). Jde o poměrně malou firmu s 15 zaměstnanci. Než si v dalším uvedeme
konkrétní údaje, které nám budou sloužit k sestavení účetní závěrky a vzorového
přiznání za rok 2013, zdůrazněme, že jde o teoretický příklad, ve kterém jsme
se snažili v maximální šíři ilustrovat použití uzávěrkových operací a některých
speciálních daňových operací. Ve skutečnosti bychom pravděpodobně takové
výsledky nedostali a firma by měla ještě řadu jiných pohybů na účtech, které
jsme však z čistě výkladových důvodů neuvedli. Jelikož se jedná o příklad pro
rok 2013, je v textu použita terminologie roku 2013 a rovněž daňové a účetní
postupy pro rok 2013.
NahoruMajetek
Majetek firmy jsme zobrazili v tabulce.
U rovnoměrných daňových odpisů doplňme, že je firma uplatnila v
maximální možné výši, i když lze použít nižší sazby, než jsou uvedené v § 31 odst. 1 ZDP.
NahoruDoplňující údaje k hmotnému majetku
K majetku uvedenému v tabulce je nutné znát ještě tyto doplňující
údaje:
-
budovu staršího data pořízení firma odpisuje daňově
rovnoměrně v 5. odpisové skupině (odpis 2013 je proto 3,4 % z pořizovací ceny),
účetně má však budovu rozdělenu (dle znaleckého posudku) na komponenty a účetně
ji odpisuje po komponentách takto:
-
komponenta A (okna budovy) za 200 000 Kč s předpokládanou
životností 18 let je odpisována měsíčně částkou 688 Kč, tj. 8 256 Kč ročně,
-
komponenta B (výtah) za 300 000 Kč s předpokládanou životností
20 let je odpisována měsíčně částkou 1 030 Kč, tj. 12 360 Kč ročně,
-
komponenta C (zbylá část budovy) za 1 500 000 Kč s
předpokládanou životností 60 let je odpisována měsíčně částkou 1 720 Kč, tj. 20
640 Kč ročně;
hned v lednu 2013 však došlo k výměně všech oken za nová v
ceně 240 000 Kč, práce byly charakteru opravy, přičemž:
-
původní komponenta A byla účetně vyřazena (účetní ZC = 156 000
Kč), aniž by byla v roce 2013 účetně odpisována, a
-
byla zařazena nová komponenta A v ceně 240 000 Kč, která je
účetně odpisována na 40 let a jejíž účetní odpisy jsou v roce 2013 celkem ve
výši 8 000 Kč,
-
celkové účetní odpisy budovy v roce 2013 tak jsou 12 360 + 20
640 + 8 000 = 41 000 Kč,
-
nákladní automobil měla účetní jednotka původně pronajat na
základě smlouvy o finančním pronájmu s následnou koupí, kterou však v 07/2013
předčasně ukončila a vozidlo odkoupila za cenu 200 000 Kč, z níž také účetně
odpisuje; doplňme, že došlo k porušení podmínek leasingu uvedených v § 24 odst. 4 ZDP (kratší doba
pronájmu a nesplněn ani test odkupu dle § 24 odst. 5 ZDP), do daňové
vstupní ceny se tak podle § 29 odst. 1 ZDP promítne i
nájemné:
-
z předchozích let (230 000 Kč), o které se zvýší základ daně v
roce 2013 [viz § 23 odst. 3 písm. a) bod 3 ZDP],
a
-
za 01/2013 až 07/2013 (70 000 Kč), které je nedaňovým nákladem
roku 2013, blíže viz Pronájem (leasing) finanční – u nájemce,
-
textilní stroj byl pořízen v 08/2013 coby zcela nový
majetek, proto bylo aplikováno zvýšení zrychlených daňových odpisů v 1. roce o
10 % (blíže viz Odpisy
hmotného majetku),
-
starší počítač byl pořízen v 09/2013 a pro daňové
odpisování byl zvolen zrychlený odpis.
NahoruEkonomický SW a jeho TZ
Ekonomický SW, který účetní jednotka koupila v červenci 2012 za 72 000
Kč, byl technicky zhodnocen (rozšíření licencí a modulů) v březnu 2013 o 38 000
Kč, v červenci 2013 o 40 000 Kč a v říjnu 2013 o 42 000 Kč. Podle § 32a odst. 6 ZDP se
limit pro TZ posuzuje v každém případě individuálně, proto firma cenu navýšila
pouze o říjnové TZ ve výši 42 000 Kč, ostatní částky budou přímým daňovým
nákladem. Obdobně postupovala i účetně. Při časovém odpisování po dobu 36
měsíců se od 08/2012 do 10/2013 měsíčně odpisovaly 2 000 Kč, tj. zůstatková
cena k 31. 10. 2013 byla 42 000 Kč (72 000 – 15 × 2 000). Výše odpisů po TZ
bude vypočtena jako (42 000 + 42 000) / (36 – 15) =
= 84 000 / 21 = 4 000
Kč, což znamená, že daňové odpisy v roce 2013 jsou 10 × 2 000 + 2 × 4 000 =
= 28 000 Kč. Podrobněji viz Odpisy
nehmotného majetku.
NahoruOsobní automobil
V tabulce není uveden osobní automobil, který firma prodala hned v
lednu 2013 za částku 80 000 Kč. Účetní ani daňové odpisy v roce 2013 již nebyly
prováděny (daňové ani v poloviční výši). Automobil měl účetní zůstatkovou cenu
50 000 Kč (účet 541) a daňovou 60 000 Kč.
Účetní jednotka dále odpisuje pouze účetně drobný hmotný majetek,
účetní odpisy ve výši 30 000 Kč jsou daňově účinné podle § 24 odst. 2 písm. v) ZDP [viz Drobný
(dlouhodobý) hmotný a nehmotný majetek].
NahoruZásoby
Účetní jednotka účtuje způsobem B, v průběhu roku nakoupila a na účet 504 zaúčtovala zboží ve výši 5 000 000 Kč. Dle fyzické inventury byl
zůstatek na skladě k 31. 12. 2013 celkem 800 000 Kč, zjištěné manko 5 000 Kč do
výše stanovené normy ztrát a 15 000 Kč nad stanovenou normu ztrát. Doplňme, že
k 1. 1. 2013 byl zůstatek na skladě 500 000 Kč. Blíže o inventurách Inventarizace a o škodách Manka a
škody.
NahoruFinance
Účetní jednotka vedla pokladnu v Kč, ale běžný účet měla i v USD. Stav
účtu k 31. 12. 2013 je dle bankovního výpisu 1 000 USD, v účetnictví nalezneme
zůstatek 22 894 Kč, který je třeba přepočítat kurzem ČNB k 31. 12. 2013 (ten
byl ve výši 19,894 Kč/USD). Kurzový rozdíl – ztrátu 3 000 Kč (22 894 – 1 000 ×
19,894) je třeba proúčtovat. Blíže o kurzových rozdílech též viz Kurzové
ztráty.
Dále měla účetní jednotka zaúčtování i výnos ze smluvní pokuty, kterou
fakturovala svému dodavateli v souladu se smlouvou za pozdní dodání zboží.
Pokuta ve výši 10 000 Kč byla účtována do výnosů (účet 644 – Smluvní pokuty
a úroky z prodlení), ale nebyla do konce roku 2013 zaplacena.
NahoruZúčtovací vztahy
Všechny pohledávky a závazky jsou vedeny v Kč, pouze jediná
pohledávka, neuhrazená k 31. 12. 2013, je v EUR. Jedná se o částku 4 000 EUR v
účetnictví zachycenou kurzem 30,125 Kč/EUR, kurz ČNB k 31. 12. 2013 byl ve výši
27,425 Kč/EUR.
Opět je nutné vyčíslit kurzové rozdíly, které se musí zúčtovat
výsledkově. V tomto případě vychází kurzová ztráta 10 800 Kč, neboť v
účetnictví je pohledávka 120 500 Kč (4 000 × 30,125), ale po přepočtu má být
109 700 Kč (4 000 × 27,425). Účetní jednotka zaúčtuje kurzový rozdíl zápisem 563 / 311, a v důsledku toho bude mít další plně uznatelný daňový náklad
10 800 Kč.
Účetní jednotka vytvořila opravnou položku, a to ve výši 100 % na
neuhrazenou pohledávku ve výši 100 000 Kč za nespřízněnou osobou panem
Neplatičem. Splatnost pohledávky byla 5. 5. 2013, pan Neplatič není v úpadku a
pohledávka není aktivně vymáhána. V duchu § 8a ZoR je daňově uznatelná pouze část ve
výši 20 %.
Dále má firma pohledávku z roku 2012 ve výši 1 500 Kč za družstvem
Lišák. Vzhledem k nízké částce však pohledávku nevymáhá (na soudních poplatcích
by zaplatila mnohem více). V roce 2013 se rozhodla využít možnosti dané § 8c ZoR a vytvořit podle tohoto
ustanovení opravnou položku ve výši 100 %, tj. 1 500 Kč. Půjde o daňově účinný
náklad. Blíže viz Opravné
položky.
Jiné pohledávky po splatnosti firma Alfa, s.r.o., nemá.
NahoruZávazky
Firma eviduje ve svém účetnictví závazek za právní služby ve výši 15
000 Kč, od jehož splatnosti uplynulo 1. 8. 2013 již 36 měsíců. Druhý ze
starších závazků – fakturu za zpracování účetnictví ve výši 10 000 Kč (která ze
stejného důvodu způsobila zvýšení daňového základu v roce 2012) – firma v roce
2013 uhradila.
V účetnictví roku 2013 má účetní jednotka zachyceny náklady za
elektrickou energii v kancelářích a obchodu pouze do 31. 10. 2013. Zbytek roku,
resp. období 1. 11. 2013 až 31. 1. 2014, je součástí faktury, která přišla až
začátkem února 2014 a je zachycena až v účetnictví roku 2014. Náklad vztahující
se k roku 2013 lze stanovit přesně – je to 8 000 Kč.
Firmě však nedošla faktura za služby spojené s nájmem v pronajatém
objektu, předpokládá se, že jejich výše dosáhne dosud nezúčtované zálohy, která
činí 25 000 Kč.
NahoruNáklady
Uveďme si některé významné položky, důležité pro stanovení daňového
výsledku.
Na reprezentaci (účet 513 – Náklady na reprezentaci) použila
firma částku 5 000 Kč. Dále firma přispěla zaměstnancům na dovolenou částkou 61
000 Kč účtovanou na vrub nedaňových nákladů (účet 528 – Ostatní sociální
náklady).
Alfa, s.r.o., rovněž věnovala v červnu 2013 střední škole finanční dar
– částku 10 000 Kč na dovybavení pomůckami pro výtvarnou výchovu, dále v září
2013 poskytla dar 7 000 Kč vysoké škole a 2 000 Kč veřejné výzkumné instituci
(účtováno na 543 – Dary).
Pohonné hmoty nákladního automobilu činily v roce 2013 celkem (bez
DPH) 43 000 Kč (účet 503), náklady na parkovné nebyly žádné, proto se
firma rozhodla uplatnit paušální výdaj na dopravu (60 000 Kč ročně, neboť byly
podmínky plněny po celý rok).
NahoruVýnosy
Uvádíme pouze položky důležité pro stanovení daňového výsledku.
Alfa, s.r.o., zúčtovala jako výnos (ve prospěch účtu 559 – Tvorba a
zúčtování opravných položek) účetní opravnou položku ve výši 50 000 Kč
vytvořenou k pohledávce za panem Běláskem v roce 2010, neboť ten tuto
pohledávku v roce 2013 plně uhradil.
V roce 2013 též firma obdržela částku 20 000 Kč jako část náhrady
škody za počítač ukradený v roce 2012. Příjem na běžný účet byl zaúčtován
zápisem 221 / 648 – Ostatní provozní výnosy. Dodejme, že pachatel pan
Rozbíječ byl chycen ještě v roce 2012, ale počítač již dávno prodal dál.
Počítač byl vyřazen v roce 2012 jako nedaňový náklad – škoda, zůstatková cena
daňově neuznatelná byla 30 000 Kč. Blíže viz Manka a
škody – nedaňové.
NahoruDalší doplňující informace
-
V lednu 2014 nebylo chybou účetní odvedeno pojistné na zdravotní
pojištění z mezd za prosinec 2013, a to ve výši 5 000 Kč za zaměstnavatele a 2
500 Kč za zaměstnance.
-
Podobnou chybu udělala paní účetní již u mezd za prosinec 2012,
kdy odvedla sociální pojištění (za zaměstnance) až 1. 3. 2013 a z tohoto důvodu
musela v roce 2012 zvýšit základ daně o částku 3 200 Kč.
-
Nájemce části budovy v minulých letech provedl na svůj náklad TZ
pronajatých prostor, které také se souhlasem firmy Alfa, s.r.o., odpisoval. V
roce 2013 však byl nájemní vztah ukončen a nájemce odešel, aniž by obdržel za
TZ nějakou kompenzaci. Daňová ZC TZ (při rovnoměrných odpisech) by k okamžiku
ukončení nájmu byla 10 500 Kč. I když firma nenavyšovala cenu budovy, musí
řešit nepeněžní příjem podle § 23 odst. 6 písm. b) ZDP. viz Nájem,
podnájem.
-
Daňová ztráta společnosti vykázaná za rok 2008 činí 1 100 000 Kč,
z toho bylo v předchozích letech (2009 a 2010) uplatněno celkem 1 005 000 Kč, v
roce 2011 byla ztráta 407 000 Kč a v roce 2012 ve výši 10 000 Kč.
-
Firma neplatila v roce 2013 žádné zálohy na daň z příjmů (v
důsledku ztráty z let 2011 a 2012).
-
V roce 2013 vynaložila při realizaci projektů výzkumu a vývoje
(odčitatelná položka podle § 34 odst. 4 ZDP) částku 20 000 Kč.
I tuto odčitatelnou položku lze uplatnit za předpokladu dostatečného základu
daně.
-
Výsledek hospodaření (dále jen HV) před zdaněním, před doúčtováním
uzávěrkových operací je 600 000 Kč.
NahoruUzávěrkové operace
Účetní jednotka musí proúčtovat tyto operace (uvádíme zároveň s vlivem
na účetní HV):
NahoruVyplnění daňového přiznání
Po doúčtování popsaných uzávěrkových operací a sestavení dokladové
inventury přistoupíme k vyplnění daňového přiznání. Budeme postupovat podle
jednotlivých řádků přiznání, přičemž součtové řádky nebudeme komentovat. Dle
poučení k přiznání se řádky, na kterých nejsou uvedeny hodnoty,
proškrtávají.
NahoruFormulář přiznání
Příklad zaznamenáme do nového (jinak to snad ani nejde) formuláře
přiznání DPPO vzor č. 24, který se od předchozího téměř neliší:
-
na první straně pouze zmizela kolonka "Počet podílových fondů,
jejichž majetek je obhospodařován“, protože tyto fondy si již podávají přiznání
samostatně,
-
v řádku 12 na první straně se místo nic neříkajícího "spojení se
zahraničními osobami“ objevuje pro správce asi velice zajímavý údaj "transakce
uskutečněné mezi spojenými osobami“ (čímž se myslí spojené osoby ve smyslu
definice v § 23 odst. 7 ZDP a požaduje se
odpověď ANO/NE),
-
do řádku 9 tabulky B přílohy č. 1 II.oddílu se nově bude kromě
odpisů uskutečněných podle § 30 odst. 4 až 6 ZDP uvádět i
odpis fotovoltaických elektráren podle § 30b ZDP (předchozí formulář toto
neřešil),
-
jinak došlo jen k několika málo změnám v označení popisu řádků a
ve vysvětlivkách na formuláři.
Nové je pochopitelně i poučení k přiznání, které označeno také
jako vzor č. 24.
NahoruZáhlaví formuláře
Na první straně formuláře se vyplňují identifikační údaje o daňovém
subjektu, o podávaném přiznání a specifikují se přílohy. V pokynech pro
vyplnění přiznání nalezneme další informace, např. přehled kódů pro rozlišení
typu přiznání (Alfa, s.r.o., v našem příkladu použije asi nejběžnější 1A).
V údaji 12 – Transakce uskutečněné se spojenými osobami, kde je
očekávána odpověď ANO/NE (blíže v poučení), odpovídáme ANO, protože jednatel
pan Modrý je většinovým vlastníkem firmy Alfa, s.r.o., a transakcí mezi
spojenými osobami tak může být i jemu vyplacená odměna.
NahoruŘádek 10
Na řádku 10 uvedeme výsledek hospodaření před zdaněním (zisk
nebo ztráta) k 31. 12. 2013 zjištěný z účetnictví po provedení uzávěrkových
operací, v našem případě zisk 853 200 Kč.
NahoruPoložky zvyšující základ daně
Položky zvyšující účetní HV zaznamenaný na řádku10 uvádíme na řádcích
20 až 70 přiznání. V tabulce dále doplňujeme text, kde je problematika
vztahující se k jednotlivým řádkům podrobněji řešena.
NahoruŘádek 20
Na řádku 20 uvedeme částky neoprávněně zkracující příjmy a
hodnotu nepeněžních příjmů (§ 23 odst. 6
ZDP), jestliže nejsou zahrnuty ve výsledku hospodaření uvedeném na
řádku 10. V našem případě se jedná o částku 10 500 Kč jakožto nepeněžní
příjem ve výši daňové ZC TZ, které bývalý nájemce provedl na pronajatých
prostorách (viz Nájem,
podnájem) .
NahoruŘádek 30
Do řádku 30 se uvádějí částky, o které je nutné zvýšit HV podle § 23 odst. 3 písm. a) body 3 až 13
ZDP.
Na tomto řádku uvedeme:
-
Nájemné – jelikož při předčasném ukončení leasingové smlouvy a
odkupu leasovaného nákladního automobilu došlo k porušení podmínek § 24 odst. 4 ZDP, firma musí zvýšit
základ daně podle § 23 odst. 3 písm. a) bodu 3 ZDP o
nájemné 230 000 Kč uhrazené v předchozích letech. Nedaňové je i nájemné za
měsíce roku 2013, to se ale vyloučí na řádku 40. Blíže viz Pronájem (leasing) finanční – u nájemce.
-
Zaměstnavatelem sražené, avšak v termínu podle § 23 odst. 3 písm. a) bodu 5 ZDP
(tedy do 31. 1. 2014) nezaplacené částky pojistného sociálního zabezpečení a
příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní
pojištění, k jejichž placení jsou povinni zaměstnanci, v našem případě částku 2
500 Kč. Zdůrazňujeme, že se na tomto řádku vylučuje pouze pojistné odváděné za
zaměstnance. Nedaňové je i pojistné zaměstnavatele podle § 24 odst. 2 písm. f) ZDP (5 000
Kč), které se však vylučuje na řádku 40. O pojistném blíže viz Pojistné.
-
Částku neuhrazeného závazku za právní služby, který je po
splatnosti více než 36 měsíců, ve výši 15 000 Kč, která zvyšuje ZD podle § 23 odst. 3 písm. a) bodu 12
ZDP.
Celková částka uváděná na tomto řádku bude 247 500 Kč (tj. 230
000 + 2 500 + 15 000).
Údaj uvedený na tomto řádku je třeba uvést ve zvláštní příloze a
rozčlenit podle jednotlivých bodů § 23 odst. 3 písm. a) ZDP.
NahoruŘádek 40
Řádek 40 se používá při vyplnění daňového přiznání nejčastěji.
Uvádí se zde souhrn rozdílů, o které náklady uplatněné v účetnictví převyšují
výdaje (náklady) na dosažení, zajištění a udržení příjmů podle §§ 24 a 25 zákona. Součet na tomto řádku musí
odpovídat součtu údajů uváděných v příloze č. 1 II. oddílu přiznání v tabulce
A. Na řádek se nezahrnuje rozdíl, o který účetní odpisy převyšují daňové odpisy
hmotného a nehmotného majetku. Ten se uvede samostatně na řádek 50.
Alfa, s.r.o., zde uvede částku 454 000 Kč, a to se zahrnutím
položek uvedených v následující tabulce podle jednotlivých účtů. Obdobný rozpis
bude součástí tabulky A přílohy č. 1 II. oddílu, kde však můžeme uvádět přehled
pouze podle účtových skupin.
NahoruŘádek 50
Na řádku 50 uvádí celkový rozdíl, o který souhrn odpisů
hmotného a nehmotného majetku uplatněných v účetnictví převyšuje souhrn odpisů
tohoto majetku stanovených podle §§ 26 až 33 ZDP. V našem případě jsou daňové odpisy vyšší,
proto jsme použili řádek…