4.28.3
Harmonogram účetní závěrky malé účetní jednotky – s povinností auditu (s povinností ověření účetní závěrky auditorem)
Ing. Michal Šindelář, Ph.D.
Název účetní jednotky:
Označení:
Číslo:
Zpracoval:
Kontroloval:
Platnost:
Závaznost:
Datum vydání:
Vydává:
Nahrazuje:
Doplňuje:
Počet stran:
Přílohy:
Struktura vnitřního předpisu o harmonogramu účetní závěrky malé účetní jednotky, která má povinnost auditu (tj. povinnost ověření účetní závěrky auditorem), je zaměřena na:
1. Přípravné práce na účetní závěrku – inventarizace, účetní analýza
2. Uzavírání účetních knih (účetní uzávěrka), daňová analýza
3. Sestavení účetní závěrky
4. Audit účetní závěrky
5. Odevzdání daňového přiznání spolu s účetní závěrkou na finanční úřad
6. Vyhotovení výroční zprávy
7. Zveřejnění údajů z účetní závěrky
8. Úschovu účetní závěrky a výroční zprávy
1. Přípravné práce na účetní závěrku
Základem přípravných prací na účetní uzávěrku a následně na účetní závěrku je inventarizace.
Cílem inventarizace je ověřit, zda stav a ocenění majetku a závazků v účetnictví odpovídá skutečnosti. Inventarizaci podléhají veškerá aktiva a pasiva (tedy i účty vlastního kapitálu), včetně skutečností účtovaných v knize podrozvahových účtů (tj. například drobného hmotného a nehmotného majetku, závazků z titulu leasingu atd.).
Postup při inventarizaci můžeme shrnout do následujících bodů:
-
Zjištění účetního stavu a ocenění majetku a závazků.
-
Zjištění skutečného stavu, tj. provedení fyzické nebo dokladové inventury.
-
Ověření, zda zjištěný skutečný stav odpovídá stavu majetku a závazků v účetnictví, vyčíslení a zúčtování inventarizačních rozdílů.
-
Ověření ocenění majetku a závazků.
-
Zabezpečení dalších souvislostí a informací, které by měla inventarizace zajišťovat.
Inventarizace se prolíná s účetní analýzou.
Cílem účetní analýzy je zjištění výsledku hospodaření před zdaněním, které na základě výsledků inventarizace, zahrnuje zejména:
-
kontrolu časového rozlišení nákladů a výnosů,
-
vyúčtování dohadných položek,
-
tvorbu a zúčtování rezerv,
-
řešení pohledávek po lhůtě splatnosti,
-
tvorbu a zúčtování opravných položek k majetku,
-
vyúčtování kurzových rozdílů,
-
oceňování reálnou hodnotou a ekvivalencí,
-
vyčíslení a proúčtování stavu, případně změny stavu zásob vlastní výroby (pokud se o ní běžně neúčtuje),
-
účtování objemu výkonů vlastních činností, např. přepravné (pokud se o nich běžně neúčtuje),
-
vyčíslení a proúčtování zásob na cestě,
-
vyúčtování DPH (přepočet ročního koeficientu, pokud přichází v úvahu) apod.
Dílčí termíny: ................................... Odpovídá: ...................................
2. Uzavírání účetních knih (účetní uzávěrka), daňová analýza
Po provedené inventarizaci včetně účetní analýzy můžeme přikročit k sestavení hlavní knihy před zdaněním (obratové předvahy) k poslednímu dni účetního období, kde jsou uvedeny počáteční zůstatky aktivních a pasivních účtů, obraty stran MD a Dal jednotlivých syntetických účtů za celé účetní období, dále konečné zůstatky aktivních a pasivních účtů a konečné stavy účtů nákladů a výnosů (popřípadě při vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu zůstatky a obraty účtových skupin) k poslednímu dni účetního období. Rozdíl mezi výnosy a náklady představuje výsledek hospodaření před zdaněním. Dalším krokem je daňová analýza.
Cílem daňové analýzy je výpočet daně z příjmů právnických, resp. fyzických osob. Tato etapa zahrnuje úpravu účetního výsledku hospodaření (po provedení inventarizace majetku a závazků a účetní analýze) na daňový základ podle struktury daňového přiznání a v souladu se zákonem o daních z příjmů. V této souvislosti je třeba upozornit, že je třeba mít k dispozici zákon o daních z příjmů, který je účinný k rozvahovému dni, resp. k poslednímu dni zdaňovacího období, a dále "Přiznání k dani z příjmů právnických osob“ na příslušný kalendářní rok včetně pokynů k vyplnění tohoto přiznání; aktuální verzi daňového přiznání i pokynů k němu lze získat na www.mfcr.cz.
Po zjištění daňové povinnosti na daňovém přiznání následuje etapa zúčtování splatné a odložené daně.
Daň splatná se zjistí na základě základu daně a sazby stanovené zákonem o daních z příjmů. Zjištěná daňová povinnost za dané účetní období se účtuje na vrub nákladů a ve prospěch závazku vůči státu. V termínech stanovených zákonem je třeba splatnou daň zaplatit.
Na rozdíl od splatné daně se odložená daň za běžné období neplatí, její platba se odkládá do příštích období. Daň odložená vyplývá z rozdílů, které nastávají v momentě odlišného pohledu účetního a daňového na určité položky v účetnictví. Zásadou je, že se musí jednat o přechodné rozdíly.
Základ pro výpočet odložené daně se zjišťuje ze všech přechodných rozdílů, které vznikají z rozdílného účetního a daňového pohledu na položky zachycené v účetnictví, tj. zejména:
-
rozdílu mezi účetní a daňovou zůstatkovou hodnotou dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku odpisovaného,
-
a dalších rozdílů – například opravné položky k zásobám, opravné položky k pohledávkám, rezervy tvořené nad rámec příslušných zákonů, při nerealizované ztrátě z předchozích let.
Odložená daňová pohledávka nebo odložený daňový závazek se zjistí jako součin výsledného rozdílu a sazby daně z příjmů, která je stanovena zákonem o daních z příjmů. Za porušení vzájemného zúčtování v účetnictví a v účetní závěrce účetní jednotky se nepovažuje účtování odložené daně. Změní-li se sazba daně z příjmů, je nutno přepočítat zůstatek účtu odložené daně a rozdíl zaúčtovat.
Viz vnitřní předpis "Odložená daň“.
Dalším krokem při uzavírání účetních knih je:
-
zúčtování všech zůstatků účtů třídy 5 a 6 na účet 710 - Účet zisků a ztrát a dále
-
zúčtování všech zůstatků aktivních a pasivních účtů a zůstatku na Účtu zisků a ztrát na vrub a ve prospěch účtu 702 - Konečný účet rozvažný. Tento účet je po výše uvedených převodech vyrovnán a představuje schéma bilance k rozvahovému dni.
Při otevírání účetních knih k prvnímu dni následujícího účetního období se transformuje rozdíl mezi součtem počátečních zůstatků účtů aktiv a počátečních zůstatků pasiv prostřednictvím účtu Výsledek hospodaření ve schvalovacím řízení.
Dílčí termíny: ................................... Odpovídá: ...................................
3. Sestavení účetní závěrky, zhodnocení výsledků za příslušný rok
3.1. Účetní závěrka
Účetní závěrka je nedílný celek, který u malé účetní jednotky tvoří:
- -
rozvaha
- -
výkaz zisku a ztráty
- -
příloha.
Malé účetní jednotky nejsou povinny sestavovat přehled o peněžních tocích ani přehled o změnách vlastního kapitálu.
Struktura účetní závěrky malé účetní jednotky, která má povinnost auditu (tj. povinnost ověření účetní závěrky auditorem):
ROZVAHA V PLNÉM ROZSAHU
Rozvaha v plném rozsahu, která zahrnuje všechny položky podle přílohy č. 1 PVZÚ.
K rozvahovému dni za období 2018 je nutno rozhodnout, zda bude vykazováno "Časové rozlišení aktiv" samostatně v položce "D" nebo bude vykazováno v rámci pohledávek.
Obdobně i v případě pasiv je nutno rozhodnout, zda bude vykazováno "Časové rozlišení pasiv" samostatně v položce "D" nebo bude vykazováno v rámci závazků.
Účetní jednotka rozhodne, který způsob vykazování časového rozlišování zvolí nejpozději k rozvahovému dni; kombinace obou způsobů vykazování není přípustná. Zvolený způsob vykazování v pasivech musí být shodný se způsobem vykazování časového rozlišení v aktivech rozvahy.
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY V PLNÉM ROZSAHU
Výkaz zisku a ztráty v plném rozsahu, který zahrnuje všechny položky podle přílohy č. 2 (druhové členění) nebo přílohy č. 3 (účelové členění) PVZÚ.
PŘÍLOHA
Příloha malé účetní jednotky, která má povinnost auditu, uvádí základní informace vymezené v § 39 PVZÚ a další informace vymezené § 39a.
Základní body uvedené v ustanovení § 39 jsou zejména:
-
název a sídlo účetní jednotky, IČO, právní formu, předmět podnikání, rozvahový den, okamžik sestavení účetní závěrky, podpis odpovědné osoby (statutární orgán);
-
informace o použitých účetních metodách, zásadách;
-
pohledávky a dluhy, které mají splatnost k rozvahovému dni delší než 5 let; pohledávky a dluhy, které jsou kryty věcnými zárukami; pohledávky a dluhy, které nejsou vykázány v rozvaze;
-
zálohy, závdavky, zápůjčky a úvěry poskytnuté řídícím, kontrolním a správním orgánům;
-
výši a povahu jednotlivých položek výnosů a nákladů, které jsou mimořádné svým objemem nebo původem;
-
průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období.
Další body uvedené v ustanovení § 39a jsou zejména:
-
informace o počátečních a konečných stavech, přírůstcích a úbytcích u jednotlivých položek dlouhodobých aktiv; oprávky, opravné položky, případně úroky, které jsou dle rozhodnutí ÚJ součástí ocenění majetku;
-
informace o účetní jednotce, která sestavuje konsolidovanou účetní závěrku;
-
informace o operacích, které nejsou zahrnuty v rozvaze;
-
informace o transakcích se spřízněnými stranami;
-
transakce uzavřené s členy řídících, kontrolních a případně správních orgánů a dále transakce mezi konsolidovanými nebo přidruženými účetními jednotkami.
Strukturu rozvahy a výkazu zisku a ztráty (druhové i účelové členění) včetně značení jejich konkrétních položek uvádí vyhláška (pro podnikatele č. 500/2002 Sb., v platném znění).
Pozn.: Ačkoliv to není nikde explicitně uvedeno, je vhodné v příloze účetní závěrky (má-li to na pochopení rizik souvisejících s činností účetní jednotky) zhodnotit dopady v současnosti probíhajících ekonomických změn – např. informace o dopadech konfliktu na Ukrajině na podnikání účetní jednotky a s tím související dopady rostoucích cen (obecně dopady inflace, či konkrétní dopady např. rostoucích cen energií).
Termín: ................................... Odpovídá: ...................................
3.2. Zpracování ukazatelů pro finanční rozbor
Termín: ................................... Odpovídá: ...................................
4. Ověření roční účetní závěrky auditorem
V souladu s § 20 ZoÚ.
Termín: ................................... Odpovídá: ...................................
5. Odevzdání daňového přiznání spolu s účetní závěrkou na finanční úřad
Účetní závěrka je součástí přiznání k dani z příjmů právnických osob, popřípadě přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Při odevzdání je třeba respektovat pravidla stanovená daňovými předpisy.
Základní termíny jsou:
-
nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období
-
nejpozději do 4 měsíců po uplynutí zdaňovacího období, pokud daňové přiznání nebylo podáno nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období a následně bylo daňové přiznání podáno elektronicky
-
nejpozději do 6 měsíců po uplynutí zdaňovacího období v případě:
- povinného auditu, nebo
- pokud daňové přiznání zpracovává ("podepisuje") daňový poradce.
6. Vyhotovení výroční zprávy
Obsah výroční zprávy je stanoven v § 21 ZoÚ.
Povinnost vyhotovit výroční zprávu mají firmy, které mají povinnost ověřování účetní závěrky auditorem. Auditor je povinen ověřit, zda výroční zpráva je v souladu s účetní závěrkou.
Účelem výroční zprávy je uceleně, vyváženě a komplexně informovat o vývoji jejich výkonnosti, činnosti a stávajícím hospodářském postavení.
Výroční zpráva musí kromě informací nezbytných pro naplnění účelu výroční zprávy dále obsahovat nejméně finanční informace:
-
o skutečnostech, které nastaly až po rozvahovém dni a jsou významné,
-
o předpokládaném vývoji činnosti účetní jednotky,
-
o aktivitách v oblasti výzkumu a vývoje,
-
o nabytí vlastních akcií nebo vlastních podílů,
-
o aktivitách v oblasti ochrany životního prostředí a pracovněprávních vztazích,
-
o tom, zda účetní jednotka má pobočku nebo jinou část obchodního závodu v zahraničí,
-
požadované podle zvláštních právních předpisů.
Poznámka:
Malé účetní jednotky neuvádějí ve výroční zprávě informace týkající se udržitelnosti. Více viz – vnitřní předpis "Směrnice pro sestavení zprávy o udržitelnosti v souladu se směrnicí CSRD a souvisejícími standardy ESRS“.
Výroční zpráva obsahuje též účetní závěrku a zprávu auditora, případně další dokumenty a údaje podle zvláštního právního…